Diviš, Alén

Alén Diviš (26. 4. 1900, statek Blato u Poděbrad – 15. 11. 1956, Praha) 

Bez názvu (Kompozice), 1927, olej, plátno

51×49,5 cm, značeno: „Diviš 1927“, MUO, O 2444, získáno 2006

New York City, (1947)

tempera, plátno, 90,5×60 cm, značeno: „Alén Diviš / 318 East 73 S“, MUO, O 2249, získáno 1998

Podle svědectví uměleckého historika Jaromíra Pečírky řekl Alén Diviš o svém pojetí umění, že malba není řemeslo, ani spekulace, ani věda, ale osud. A osud mu vede ruku. Chápeme-li ale život a dílo jako celek, potom osud Alénu Divišovi nepřál. 

Jednadvacet let prožije malíř v cizině: do Francie odjíždí v roce 1926 zcela bez prostředků a do ještě větší bídy v Československu se vrací z USA v roce 1947. Umělecké outsiderství se stane jeho údělem celoživotním. 

Krátce před odjezdem z USA namaluje New York, tři obrazy a tři verze svého pohledu na město, které neobdivoval a nemiloval, ale jak víme z umělcovy biografie, bylo mu zde dáno žít a pracovat. Ve stejné době žijí totiž v New Yorku emigranti z Francie, Fernand Léger, Piet Mondrian a další moderní malíři, kteří toto město milují a oslaví je ve svém díle. Byli to již tehdy umělci slavní a uznávaní, zatímco samotářský Alén Diviš zůstával se svým dílem neznámý.   

Neznámý byl také pro Francouze Jeana Dubuffeta, jenž krátce po skončení II. světové války vyhlásí ĺ art-brut a vyjádří tak svůj  ideál umění „v syrovém stavu“, které má svůj smysl jedině tehdy, vytváří-li ho lidé neškolení anebo dokonce lidé nemocní, trpící duševními poruchami. Alén Diviš, malíř, který si osvojil dětsky primitivní styl a část svého díla pojal jako graffiti  zajisté musí být pokládán za předchůdce a přinejmenším za souputníka Dubuffetova ĺ art-brut, zároveň ale nic neztrácí na své nezařaditelnosti. 

Když jako student začínal, jeho spolužáky byli Tittelbach, Stefan, Sutnar, Toyen a mnozí další výtvarníci z tzv. generace Děvětsilu, dnes umělci zvučných jmen.  Alén Diviš ale jako by nepatřil ke generaci poetistů a surrealistů, zůstává samotářem, solitérem díla halucinačních vizí, morbidních scén a posléze spirituality, jejímž centrem je Kristus. Bolestný Kristus, Kristus černochů, Ukřižovaný.

Je to logický závěr díla vytvořeného umělcem, jenž  po celý život snášel chudobu a roku 1956 těžce nemocný dožíval, bez rodiny, obklopený jen hrstkou přátel . Zemřel 15.listopadu 1956 jako křesťan, a také jako spiritista, který kdysi příteli Bohuslavu Martinů slíbil, že mu po smrti dá znamení: tento slib prý nesplnil.

Jiří Olič

Fotogalerie
Alén Diviš
New York City, (1947)
Alén Diviš
Bez názvu (Kompozice), 1927


Dnešní otevírací doba

Arcidiecézní muzeum Olomouc zavřeno
Muzeum moderního umění zavřeno
Arcidiecézní muzeum Kroměříž zavřeno

Pondělí | 10. 2. 2025

Dnes je zavřeno


Pokladna otevřená út–ne 10-18 hodin, Rezervace na pokladna@muo.cz
telefon: 585 514 241

8 Otevřených výstav

Přihlásit se k odběru novinek

 
© MUZEUM UMĚNÍ OLOMOUC 2022 Nastavení Cookies